ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Πανεπιστήμιο Πατρών - Ο Γαβρόγλου απαντά στον Μπούρα: Για όλα φταίει το ΑΤΕΙ;

Πανεπιστήμιο Πατρών - Ο Γαβρόγλου απαντά στον Μπούρα: Για όλα φταίει το ΑΤΕΙ;



Σε «εμμονή» του πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών Χρήστου Μπούρα να θεωρεί ότι όλα τα προβλήματα του Πανεπιστημίου πηγάζουν από τη συνέργεια με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος, αποδίδει ο πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου τις ενστάσεις του πρύτανη, με συνέντευξή του στην «Π».
Αφορμή για τη συνομιλία μας με τον πρώην Υπουργό αποτέλεσε η απόφαση της συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών με τα 15 σημεία που αναδεικνύουν την κατάρρευσή του.
Ο πρώην υπουργός καλεί τον κ. Μπούρα να μην «κακολογεί σχεδόν μονοσήμαντα μία πολιτική που εφαρμόστηκε σε όλη την Ελλάδα με ιδιαίτερα θετικά». Παράλληλα τον καλεί να δώσει στη δημοσιότητα τα περιουσιακά στοιχεία όπως και τον λογαριασμό που πιστώθηκαν στο Πανεπιστήμιο Πατρών μετά τη συνένωση.
Ως πιο σοβαρό δε απ' όλα τα 15 σημεία, ο κ. Γαβρόγλου, υπογραμμίζει τις υποδείξεις προς το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και χαρακτηρίζει ως «απαξιωτική» τη στάση του ενός πανεπιστημίου προς το άλλο.

Η σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών με την πρόσφατη απόφασή της υποστηρίζει ότι η απόφαση της συγχώνευσης του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας με το Πανεπιστήμιο ήταν «πρόχειρη, χωρίς ακαδημαϊκό σχέδιο και υπονόμευσε βαθιά την ακαδημαϊκή προοπτική και ανάπτυξη του πανεπιστημίου. Τι απαντάτε;
Ο πρύτανης εδώ και δύο μήνες εκφράζει μία εμμονή που μόνον κακό κάνει στο Πανεπιστήμιο. Θεωρεί πως όλα τα προβλήματα που έχει το Πανεπιστήμιο Πατρών (ΠΠ) πηγάζουν από τη συνέργεια με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας. Ας μας πει ο κ. πρύτανης ποια ακριβώς είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πανεπιστήμιο Πατρών και ας μην κακολογεί σχεδόν μονοσήμαντα μία πολιτική που εφαρμόστηκε σε όλη την Ελλάδα με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα και την οποία θα έπρεπε να διερευνήσει ο ίδιος πριν εκτεθεί στο πανελλήνιο. Συνέργειες με ΤΕΙ υπήρξαν στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, στο Διεθνές Πανεπιστήμιο, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο αλλά και στο αρχαιότερο ίδρυμάμας, το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Γιατί σε αυτά τα ιδρύματα τα πράγματα λειτουργούν ικανοποιητικά; Δεν αναρωτιέται ο κ. πρύτανης γιατί τα άλλα πανεπιστήμια δεν βιώνουν την νέα κατάσταση όπως ισχυρίζεται ότι την βιώνει το ΠΠ; Γιατί ακόμη και οι πολέμιοι των συγχωνεύσεων σε όλη την Ελλάδα τώρα αισθάνονται ότι έχουν βρει πολλούς και δημιουργικούς βηματισμούς με τους πρώην καθηγητές των ΤΕΙ; Υπονοώ με αυτό ότι δεν υπάρχουν προβλήματα; Προφανώς όχι, υπάρχουν και σε ορισμένες περιπτώσεις είναι και δύσκολα. Ας πει, όμως ο κ. Πρύτανης, δημόσια πόσα κτίρια του πρώην ΤΕΙ είναι τώρα πια ιδιοκτησία του Πανεπιστημίου Πατρών, ας μας πει το ακριβές ποσό του αποθεματικού του πρώην ΤΕΙ που μεταβιβάστηκε στα Πανεπιστήμιο Πατρών, ας αναφερθεί στον εξοπλισμό που έλαβε και όλα τα υπόλοιπα. Εκτός αν δεν γνωρίζει τις κοπιώδεις διαπραγματεύσεις που διήρκεσαν ενάμιση χρόνο με συνεχή ενημέρωση της συγκλήτου, όπως προκύπτει από τα επικυρωμένα πρακτικά, για μία συγχώνευση που σίγουρα βρήκε το Πανεπιστήμιο Πατρών πολύ πιο πλούσιο σε κτίρια, γη, εξοπλισμό και επιστημονικό προσωπικό υψηλών προδιαγραφών. Δεν είναι άδικο ένας πρύτανης, για λόγους που δεν καταλαβαίνω, να αγνοεί όλα αυτά και να υποβαθμίζει ο ίδιος το ίδρυμα του με τέτοιες αστοχίες;

Μετά από ένα και πλέον χρόνο υλοποίησης του νόμου σας, ζυγίζοντας σήμερα το αποτέλεσμα κρίνετε ότι η εξέλιξη αυτή αύξησε το κύρος του Πανεπιστημίου Πατρών;
Οταν για το μεταρρυθμιστικό μας εγχείρημα είχε σειρά το Πανεπιστήμιο Πατρών, εκδηλώθηκαν ιδιαίτερα έντονες αντιρρήσεις. Η γνώμη μου είναι πως κανείς δεν περίμενε ότι θα καταφέρναμε να ολοκληρώσουμε το μεταρρυθμιστικό μας σχέδιο, θεώρησαν ότι θα έμενε «στη μέση». Για αυτό και είχαμε μία απίστευτη σε επιθετικότητα συμπεριφορά στη βουλή από την ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ. Η υπεύθυνη στάση ήταν να προχωρήσουμε προκειμένου να λειτουργήσουν τα νέα τμήματα, με νέα προγράμματα σπουδών ενσωματωμένα στα δεδομένα του Πανεπιστημίου, με έλεγχο της ΜΟΔΙΠ. Σε αυτήν την προσπάθεια η συνεργασία με την πρύτανη κ. Κυριαζοπούλου, με πολλούς καθηγητές και εργαζόμενους ήταν εξαιρετική. Το αποτέλεσμα θα φανεί μετά από μία πενταετία. Αλλωστε είναι γνωστό ότι τα εγχειρήματα αυτά αποδίδουν σε βάθος χρόνου.
Το κύρος ενός Πανεπιστημίου εξαρτάται κατά κύριο λόγο από το εκπαιδευτικό και ερευνητικό του ρόλο. Σε αυτά δεν υπήρξε καμία αλλαγή προς το χειρότερο, μάλιστα οι δείκτες εκφράζουν και μία μικρή βελτίωση. Το κύρος του, όμως, εξαρτάται και από την σοβαρότητα των διοικήσεων και την ψυχραιμία του δημόσιου λόγου τους. Με ατεκμηρίωτες δηλώσεις και εμμονές φθείρεται το κύρος ενός πανεπιστημίου. Προσωπικά είμαι στη διάθεση του κ. πρύτανη να του εξηγήσω την λογική της μεταρρύθμισης και τι γίνεται στα υπόλοιπα πανεπιστήμια της χώρας, γιατί μάλλον δεν γνωρίζει.

Το εγχείρημα της συνένωσης υποστηρίχτηκε στο βαθμό που θα έπρεπε τόσο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και στελέχωσης; Πρόκειται για ένα πανεπιστήμιο που είναι απλωμένο σε 35 τμήματα και έξι πόλεις.
Υπάρχουν νέες μέθοδοι διοίκησης με την εφαρμογή των οποίων λειτουργούν τα πανεπιστήμια που είναι διεσπαρμένα σε πολλές πόλεις, και αυτό αποδεικνύεται καθημερινά και με τη νέα πραγματικότητα των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων που απαρτίζονται από πανεπιστήμια που εκτείνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη της Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένων και ελληνικών πανεπιστημίων). Πρέπει να πάψουμε να σκεφτόμαστε τα πανεπιστήμια ως οργανισμούς που πρέπει να περιορίζονται γεωγραφικά σε μία ή το πολύ σε δύο πόλεις. Δείτε το Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ηταν σε ένα νησί, στην Κέρκυρα και απλώθηκε σε άλλα τρία. Το ίδιο και το Γεωπονικό, το ίδιο και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το ίδιο και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το ίδιο και το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επιμένω, προβλήματα υπάρχουν παντού, αλλά είναι δυνατόν να μην υπάρχουν ως αποτέλεσμα μιας τόσο ριζικής μεταρρύθμισης; Και βέβαια άλλο είναι να υπάρχουν θέματα προς διευθέτηση τα οποία όλα τα Πανεπιστήμια καταφέρνουν να τα διαχειριστούν και άλλο η εμμονή του κ. πρύτανη να θεωρεί ότι η νέα κατάσταση είναι η πηγή όλων των κακών του Πανεπιστημίου Πατρών.
Ολοι δέχονται ότι επί κυβερνήσεως μας τα Πανεπιστήμια πήραν έναν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων καθηγητών και ενισχύθηκαν οικονομικά. Το υπουργείο Παιδείας σήμερα έχει δώσει ελάχιστες θέσεις στο ΠΠ (ακόμη και αναλογικά με τα άλλα πανεπιστήμια) και έχει περικόψει τη χρηματοδότηση. Ακόμη και η καθημερινή εφημερίδα που προβάλλει άκριτα τις απόψεις του κ. πρύτανη, σε αναλυτικό της άρθρο δείχνει την προκλητική μείωση της χρηματοδότησης σε σχέση με τα κονδύλια που είχαν διατεθεί τις προηγούμενες χρονιές. Καθημερινά δε επινοεί το υπουργείο νέα τεχνάσματα για να μην δώσει αυτό που με νόμο είναι υποχρεωμένο να δώσει: νέες θέσεις που να είναι ακριβώς τόσες με όσους αποχώρησαν λόγω συνταξιοδότησης. Στο Πανεπιστήμιο Πατρών ο νόμος επιβάλλει να δοθούν τουλάχιστον 28 θέσεις και δόθηκαν 12!

Πολλοί σας χρεώνουν ότι αγνοήσατε την πλειοψηφία της συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών που έλεγε «όχι» στη συνέργεια αυτή. Τι απαντάτε;
Δεν την αγνοήσαμε. Σε κάθε πανεπιστήμιο εξαντλήσαμε κάθε προσπάθεια να ενσωματώσουμε πολλές από τις προτάσεις της αντίστοιχης συγκλήτου, για αυτό και ο νόμος που ψηφίστηκε για κάθε ίδρυμα ήταν πολύ πιο εμπλουτισμένος από την αρχική μας πρόταση. Το ίδιο επιχειρήσαμε να κάνουμε και με τη σύγκλητο του Πανεπιστημίου Πατρών. Μάλιστα ιδρύσαμε και Νομικό Τμήμα που η κ. υπουργός κατάργησε με μία μονοκονδυλιά. Η επιτροπή που διαχειριζόταν την διαπραγμάτευση, είχε προτείνει πιθανές λύσεις, ώστε να αποφευχθεί η δεύτερη Πολυτεχνική στην Πάτρα, χωρίς, όμως, αποτέλεσμα. Μόλις δε θεωρούσαμε πώς υπάρχει συμφωνία, κάποιοι συγκλητικοί έθεταν στο τραπέζι καινούργια ζητήματα.
Υπάρχει, όμως, και κάτι άλλο, εξαιρετικά σοβαρό κατά τη γνώμη μου: στην επιστολή του ο κ. Πρύτανης κάνει υποδείξεις προς το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και του ζητάει να αθετήσει υπογεγραμμένες συμβάσεις. Από όσα γνωρίζω για την ιστορία των ελληνικών πανεπιστημίων (και θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι γνωρίζω πολλά) δεν έχει υπάρξει μία τέτοια απαξιωτική στάση από ένα Πανεπιστήμιο προς ένα άλλο. Και αυτό αποτελεί ένα σοβαρότατο πρόβλημα ηθικής αλλά και ακαδημαϊκής τάξης.



Συνέντευξη
στη
Μαρίνα Ριζογιάννη
rizogianni@pelop.gr




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[09:49]  Δυτική Ελλάδα: Αποκάλυψη στην «Π» -...
[09:42]  Πάτρα: Η τελεκπαίδευση θέλει και ρεύμα...
[09:35]  Το μικρό θαύμα στην καρδιά της Αφρικής...
[09:20]  Αχαΐα: Μοναχές μπλοκάρουν έργο 110 εκατ...
[09:16]  Αχαΐα: Αστατος ο καιρός αλλά με καλές...
[08:40]  Κοινή πρωτοβουλία στήριξης των τοπικών...
[08:15]  Πέντε ακτιβίστριες καλόγριες...
[08:00]  Ανοιξαν τα ξενοδοχεία και έκλεισαν τις...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [10:14:05]